Kanał PełnaMocTV – WADY I ZALETY treningu na maszynach

Trening, YouTube

Kanał PełnaMocTV – WADY I ZALETY treningu na maszynach

Poznaj wady i zalety treningu na maszynach 🙂

Materiał kręcony był w Fit Planet- Fitness& Siłownia – Fabryczna 4, 32-540 Trzebinia

Subskrybujcie kanał PełnaMocTV 🙂 W razie pytań, piszcie komentarze pod filmikiem 🙂

DLACZEGO WOLNE CIĘŻARY KRÓLUJĄ NAD MASZYNAMI?

 

Dlaczego tak wiele osób powtarza, że najlepiej trenować wolnymi ciężarami, a nie na maszynach? Dzisiaj właśnie chciałbym omówić ten temat. Od zarania dziejów na siłowniach królowały wolny ciężary, z czasem wymyślono wiele różnych maszyn, ale osobiście stosowałem wolne ciężary i tak przy tej wersji pozostanę do końca! Bezdyskusyjnie maszyny są dobre dla początkujących, zapewniają większe bezpieczeństwo, ciężar zmieniamy raz szybciej raz wolniej, zależy co trenujemy, bo np. te na nogi czy na bicepsy na bramie to kwestia wstawienia poziom lub kilka poziomów niżej blokady by pobierać większy ciężar, inaczej się ma w przypadku chociażby przysiadów czy też wyciskania na klatkę na maszynie, tam tempo zakładania kółek jest takie samo jak przy wolnym ciężarze.

Wiele osób na pewno ceni sobie wygodę i pędzi właśnie do maszyn, zresztą niektórzy nawet nie potrafią odnieść po sobie ciężarów z miejsca skąd pobrali. Wadą stosowania maszyn jest tor ruchu, który nam narzucają, podczas opuszczania i podnoszenia ciężaru, oraz sposób wykonywania ćwiczenia. Przykładem tutaj może być ćwiczenie na mięśnie naramienne, wyciskanie ciężaru na maszynie kontra wyciskanie sztangielek siedząc.

Oczywiście w przypadku tego pierwszego wariantu tor jest niezmienny, niezależnie od tego kiedy do tej maszyny nie siądziemy, jedyny ruch jaki możemy zmienić to przesunięcie dłoni w bok. Drugie według mnie jest o wiele lepsze, właśnie ze względu na możliwość wyciskania sztangielek różnym torem ruchu, można je prowadzić równolegle lub też np. w fazie górnej mogą zbliżać się do siebie, a dodatkowo dłońmi możemy obracać w różnym kierunku, co bardziej stymuluje mięśnie do rozrostu.

Na maszynach nie musimy martwić się o idealną pozycje i jest to podyktowane po prostu mięśniami stabilizującymi, ale ciągnie to za sobą jednocześnie negatywne skutki , bowiem gdy mięśnie stabilizujące nie pracują, to się nie rozwijają, a dodatkowo tracą siłę i masę. Z prostej zasady – mięsień nie używany – zanika!

Nie wspominam o tym bez potrzeby – bo mięśnie stabilizujące są potrzebny w przypadku takich ćwiczeń jak przysiady, martwy ciąg, czy też np. zarzut sztangi na klatkę. Nie odkryje tutaj ponownie Ameryki jak powiem Wam, że mięśnie rozwijają się gdy są zmuszane do coraz większego wysiłku.

Ważna również w trenowaniu jest stymulacja – a do tego również bardziej nadają się ćwiczenia na wolnych ciężarach, a szczególnie ćwiczenia wielostawowe, w których pracuje większa grupa mięśni. Nie wiem czy również wiecie, ale jeśli chcecie wyrobić sobie klatkę piersiową, uda, mięśnie grzbietu czy też pośladkowe, to musimy ciężko trenować, tutaj ponownie kłaniają się wolne ciężary, dlatego nawet nie marnujcie czasu na maszyny.

Wiecie dlaczego trójboiści, sztangiści, czy też strongmani nie korzystają z maszyn? Ponieważ wzrost siły podczas treningu na maszynach jest bardzo mały!

 

TAGI:

wady i zalety treningu na maszynach

wady i zalety ćwiczenia na maszynach

trening na maszynach

ćwiczenie na maszynach

trening wolnymi cieżarami

wolne ciężary

ćwiczenie wolnymi ciężarami