Jaki sport wybrać dla dziecka?

Lifestyle, Newsy, Trening, Zdrowie

Jaki sport wybrać dla dziecka?

Każdy odpowiedzialny rodzic wie, jak ważna jest aktywność fizyczna u dziecka, już od najmłodszych lat. Ty na pewno też chcesz zaszczepić u swojej pociechy pasję i chęć do uprawiania sportu, aby w przyszłości było sprawne i silne. To ważne w codziennych czynnościach, ale także w wynikach sportowych. Wiemy, że każde dziecko ma potencjał, dbając o jego prawidłowy rozwój, być może zaowocuje to tym, że być może wychowasz drugiego Cristiano Ronaldo. A nawet jeśli nie to przynajmniej nie będzie miało problemu z otyłością. Sprawdź jaki sport wybrać dla dziecka w poszczególnym wieku!

 

Zalety uprawiania sportu przez dzieci:

– Bardzo dobry rozwój układu krwionośnego i oddechowego, wraz z aktywnością u dziecka zwiększa się wydolność płuc.

– Dziecko wyrobi sobie charakter i zrozumie, że nie ma nic od razu i wszystkiego trzeba się uczyć, ale w przyszłości daje to efekt.

– Sport wzmacnia odporność i hartuje.

– Dziecko praktykuje małe sukcesy, które budują w nim poczucie wartości

– Rozwinie poczucie zdrowej rywalizacji

– Uelastyczni tkanki i umocni kości

– Odciągnie dziecko od telefonu, tableta, czy komputera

W jakim wieku dziecko może zacząć trenować?

Do większości sportów odpowiednim wiekiem dla dziecka będzie przedział 3-6 lat. We wcześniejszym wieku (nawet 2 lata) można dziecko wziąć na basen, jeśli będzie się tam czuło komfortowo.

Odpowiednie sporty to jazda na hulajnodze, taniec czy gry zespołowe takie jak piłka nożna czy siatkówka.

Przedział wiekowy:

  1. Najmłodszym dzieciaczkom nawet przed 3 rokiem życia, możemy pozwolić na basen i zaznajamiać je z wodą. Dzieci 3-6 lat powinny uprawiać sporty ogólnorozwojowe w których stawimy na zabawę i przyjemność. Dziecko musi polubić sport. Dobrym pomysłem będzie taniec.Przykładowe dyscypliny: basen, rower,wrotki, piłka nożna, deskorolka, karate.
  1. Powyżej 8 lat można pracować u dziecka już nad sprawnością i zabrać na przykład na tenisa, piłka ręczna.Przykładowe dyscypilny: judo, narty, gimnastyka artystyczna.
  2. Powyżej 10 roku życia dziecko przeważnie uczestniczy już w wfach w szkole, więc dawka sportu nie jest mu obca. Ciekawą alternatywą mogą być zajęcia bokserskie, lub dłuższe biegi.

          Przykładowe dyscypliny: Jeździectwo, rugby, skoki do wody, boks, kickboxing, wioślarstwo, elementy wspinaczki.

  1. Około 13-14 roku życia dziecko, które regularnie uprawia sport może budować wytrzymałość np. w lekkoatletyce.

          Przykładowe dyscypliny: Koszykówka, sporty walki, skoki do wody.

  1. Od 16 roku życia dziecko właściwie może trenować większość dyscyplin, nawet możemy już zaznajamiać je z siłownią. Nie powinny to być duże ciężary, a raczej ogólnorozwojówka, chyba, że dziecko nam aspiruje na zawody kulturystyczne to czemu nie.

Przykładowe dyscypliny: Powyższe + Siłownia

 

Podsumowanie:

Nie bójmy się tego, aby nasze dzieci trenowały – ruch jest ewolucyjnie naturalny dla człowieka i jeżeli zajęcia są przeprowadzane prawidłowo to nie ma prawa się dziecku stać krzywda. Podstawa to wybrać odpowiedniego trenera. Szkółki to dobre uzupełnienie, ale prywatne zajecia to podstawa, jeżeli chcemy, aby dopilnowane były prawidłowe ruchy i wzorce u dziecka, oraz odpowiedni zaplanowany rozwój w danej dyscyplinie. Sprawdź też artykuły:

Jakub Żuk

Trener Personalny, Dietetyk, Instruktor Sportów Walki, Szkoleniowiec, Podcaster, Youtuber, Pisarz.